top of page

Juridisk rådgivning

Vi hjälper dig med dina juridiska avtalsfrågor

Den vanligaste avtals- och köprättsliga tvistefrågan är att någon vill ha betalt av någon annan och den andre av den ena eller andra anledningen inte vill betala. Tvist kan också uppstå kring exempelvis tolkningen av specifika avtalsklausuler rörande exempelvis när risken för varan övergår till motparten, hur ett pris ska bestämmas och huruvida rätt föreligger till skadestånd till följd av avtalsbrott.

Lagrevision

Vi biträder dig som är involverad i en avtals- eller köprättslig tvist

Vid en avtals- och köprättslig tvist hjälper vi dig att göra en kontextuell tolkning av avtalsförhållandet sett till vad som är angivet i avtalet, hur avtalet efterlevts och vad syftet med avtalet varit, tolkat mot bakgrund av vad som föreskrivs i lag och andra rättskällor. Våra jurister har vana att företräda såväl privatpersoner som företag i tvister och uppträder ofta som ombud såväl för käranden som svaranden i tvister. Kontakta oss gärna för en kostnadsfri rådgivning.

Bestridelse av faktura – Bestrida faktura med Vincent & Co

Känner du att du ingått i felaktiga avtal? Med hjälp utav våra rådgivare och med juridisk hjälp av jurister, så kan vi alltid erbjuda den hjälp du behöver för att bestrida en faktura.

Kontakta oss och boka kostnadsfritt rådgivningsmöte för offert ifall din kund eller du själv vill bestrida en ogiltig faktura.

Info

5 Bra att veta & vad vi kan hjälpa er med!

Att bestrida ogiltiga fakturor

Hjälp med att bestrida ogiltiga fakturor har blivit ett allt vanliga juridiskt ärende för våra rådgivare. Ofta är det en fråga om att den felaktiga fakturan har en felaktig periodisering eller fel summa, fel information vilket är enklare former av fel. Men det har det även tyvärr blivit allt vanligare med helt fel ogiltig fakturering ifrån helt okända avsändare. Kolla alltid Varningslistan.


Med personlig rådgivare hos Vincent & Co hjälper vi er med varje process under hela vägen.

Hur bestrider man en felaktig faktura/ekonomiskt krav? Vid bestridande av en felaktig faktura bör man i första hand kontakta fakturaavsändaren ifall man har upptäckt något fel i fakturan som inte överensstämmer med de utlovade villkoren. Kontaktuppgifter till fordringsägaren hittar man enklast på företagets faktura eller hemsida.

Bestrida faktura först till fakturaavsändaren När du bestrider fakturan så skall man ange sina kontaktuppgifter, fakturanummer eller kundnummer, belopp och datum på fakturan man anser att är felaktig, samt ange anledning till varför man anser av avtalet är ogiltigt eller felaktigt. Om endast en del av fakturan är felaktig så kan man bestrida den delen, men man bör betala för de delar som är korrekta. Det är viktigt att spara en kopia av bestridande för att styrka att man bestridit fakturan samt tidpunkten man bestridit kravet.​

Varför är det viktigt att bestrida faktura? Ifall man inte kontaktar fakturaavsändaren för att påtala felet, utan enbart väljer att inte betala fakturan i tid, kan avsändaren välja att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ett betalningsföreläggande från Kronofogden är en uppmaning om att betala en förfallen skuld. Får Kronofogden in ärendet och väljer att ta upp det, kommer Kronofogden att delge föreläggandet enligt 29 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BfL). Bestridande av detta görs skriftligen och bör innehålla alla relevanta uppgifter och eventuell bevisning (31–32 §§ BfL). Ifall man fått några kostnader till följd av fakturan kan man begära ersättning för dem i samband med detta. Ifall man inte bestrider föreläggandet kan skulden bli fastställd hos Kronofogden genom ett utslag, 42 § BfL. När skulden är fastställd kan den som vill ha betalt använda detta utslag för utmätning. Detta kan undvikas ifall man bestrider fakturan. Det kan dock hända att den som vill ha betalt ansöker om betalningsföreläggande trots att fakturan redan blivit bestridd innan förfallodagen. Då kan man ansöka om rättelse hos Kronofogden. Vid en rättelseansökan är det viktigt att kunna visa att man motsatt sig fakturan innan fakturaavsändaren ansökt om betalningsföreläggande.

Genom att bestrida fakturan i varje led undviker man betalningsanmärkningar Ifall fakturaavsändaren står fast vid kravet skickas oftast en påminnelse från motparten. En påminnelse behöver man inte bestrida särskilt ifall man redan bestridit fakturan. Det räcker med att protestera mot första betalningskravet. Ifall ärendet går vidare till ett inkassoföretag får man ett nytt betalningskrav, vilket kommer från inkassoföretaget. Det är viktigt att bestrida det nya betalningskravet, vilket kan göras genom samma uppgifter som första bestridan, men det ska denna gång skickas till inkassoföretaget. Inkassoföretag kan inte bedöma ifall en faktura är skälig eller inte, varför det är viktigt att bestrida även detta krav. Det är fakturaavsändaren som kräver summan som ska bevisa att man är skyldig att betala. Vid bestridande av ett felaktigt krav från ett inkassoföretag riskerar man inte att få en betalningsanmärkning, eftersom ett inkassobrev i sig inte gör att man blir betalningsskyldig. Ifall fakturaavsändaren väljer att skicka ärendet till Kronofogdemyndigheten är det viktigt att komma ihåg att Kronofogden inte gör någon bedömning ifall kravet är skäligt eller inte. Man kan alltså bestrida krav även från Kronofogden, så länge man bestrider kraven i alla led. Ifall man är noga med att bestrida första fakturan, inkassobolagets betalningskrav och Kronofogdens betalningsuppmaning kan man som privatperson inte få någon betalningsanmärkning. Det är dock viktigt att bestrida kravet i tid.

Bestridande av faktura – Fakturaavsändaren kan vända sig till tingsrätten Ifall fakturaavsändaren efter inkassokrav eller ett ärende hos Kronofogden fortsätter hävda rätt till betalning kan denne vända sig till tingsrätten. Ifall tvistesumman är under ett halvt prisbasbelopp står parterna oftast för sina egna rättegångskostnader oavsett vinst eller förlust i rätten. Då kallas detta för ett förenklat tvistemål. Ifall ärendet överstiger ett halvt prisbasbelopp kallas det för en vanlig tvist, varpå det finns möjlighet att ansöka om rättshjälp eller rättsskydd. Den vinnande parten kan även kräva sina rättegångskostnader av den andre parten. Ifall fakturaavsändaren vill att målet ska överlämnas till tingsrätt ska detta begäras skriftligen och denna begäran ska ha kommit in till kronofogdemyndigheten inom fyra veckor, 34 § BfL. Bevisfrågor blir avgörande i domstol och det är den som påstår att en skuld uppkommit som ska bevisa att det stämmer. Kan bevis läggas fram från fakturaavsändarens sida som tyder på att fakturan stämmer, kommer man att behöva bevisa att man inte är betalningsskyldig.

För att läs mer om oss, våra tekniska tjänster, vår juridiska rådgivning eller komma i kontakt med oss, vänligen navigera er vidare genom att trycka på någon av knapparna nedan.

bottom of page